معراج نورالانوار-الله
قرآن سند اصلی دین اسلام است.خواندن قرآن براى فهمیدن و فهمیدن براى اندیشیدن و اندیشیدن براى عمل است 
قالب وبلاگ

الذین انعمت علیهم کیانند ؟

سوره نساء آیه 69 این گروه را تفسیر کرده است : و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا:

((کسانى که دستورات خدا و پیامبر را اطاعت کنند، خدا آنها را با کسانى قرار مى دهد که مشمول نعمت خود ساخته ، از پیامبران و رهبران صادق و راستین و جانبازان و شهیدان راه خدا و افراد صالح ، و اینان رفیقان خوبى هستند)).

همانگونه که ملاحظه مى کنیم این آیه افراد مورد نعمت خدا را چهار گروه معرفى مى کند:(پیامبران ، صدیقین ، شهداء، و صالحین)


مغضوب علیهم )) و ((ضالین )) کیانند؟

جدا کردن این دو از هم در آیات فوق نشان مى دهد که هر کدام اشاره به گروه مشخصى است .

در اینکه فرق میان این دو چیست سه تفسیر وجود دارد:

1 از موارد استعمال این دو کلمه در قرآن مجید چنین استفاده مى شود که ((مغضوب علیهم )) مرحله اى سختتر و بدتر از ضالین است ، و به تعبیر دیگر ضالین گمراهان عادى هستند، و مغضوب علیهم ، گمراهان لجوج و یا منافق ، و به همین دلیل در بسیارى از موارد، غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذکر شده .

در آیه 106 سوره نحل مى خوانیم و لکن من شرح بالکفر صدرا فعلیهم غضب من الله : ((آنهائى که سینه خود را براى کفر گسترده ساختند غضب پروردگار بر آنها است )).

و در آیه 6 سوره فتح آمده است ، و یعذب المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات الظانین بالله ظن السوء علیهم دائرة السوء و غضب الله علیهم و لعنهم و اعدلهم جهنم : ((خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک و آنها را که درباره خدا گمان بد مى برند مورد غضب خویش قرار مى دهد، و آنها را لعن مى کند، و از رحمت خویش دور مى سازد، و جهنم را براى آنان آماده ساخته است .

به هر حال مغضوب علیهم آنها هستند که علاوه بر کفر، راه لجاجت و عناد و دشمنى با حق را مى پیمایند و حتى از اذیت و آزار رهبران الهى و پیامبران در صورت امکان فروگذار نمى کنند آیه 112 سوره آل عمران مى گوید: و بائوا بغضب من الله … ذلک بانهم کانوایکفرون بایات الله و یقتلون الانبیاء بغیر حق ذلک بما

عصوا و کانوا یعتدون : ((غضب خداوند شامل حال آنها (یهود) شد چرا که به خدا کفر مى ورزیدند و پیامبران الهى را به ناحق مى کشتند)).

2 جمعى از مفسران عقیده دارند که مراد از ((ضالین )) منحرفین نصارى و منظور از ((مغضوب علیهم )) منحرفان یهودند.

این برداشت به خاطر موضعگیریهاى خاص این دو گروه در برابر دعوت اسلام مى باشد، زیرا همانگونه که قرآن هم صریحا در آیات مختلف بازگو مى کند، منحرفان یهود، کینه و عداوت خاصى نسبت به دعوت اسلام نشان مى دادند، هر چند در آغاز، دانشمندان آنها از مبشران اسلام بودند، اما چیزى نگذشت که به جهاتى که اینجا جاى شرح آن نیست از جمله به خطر افتادن منافع مادیشان سرسختترین دشمن شدند، و از هر گونه کار شکنى در پیشرفت اسلام و مسلمین فروگذار نکردند (همانگونه که امروز نیز موضع گروه صهیونیست در برابر اسلام و مسلمانان همین است ).

و با این حال تعبیر از آنها به ((مغضوب علیهم )) بسیار صحیح به نظر مى رسد ولى باید توجه داشت که این تعبیر در حقیقت از قبیل تطبیق کلى بر فرد است ، نه انحصار مفهوم مغضوب علیهم در این دسته از یهود.

اما منحرفان از نصارى که موضعشان در برابر اسلام تا این حد سرسختانه نبود، تنها در شناخت آئین حق گرفتار گمراهى شده بودند، از آنها تعبیر به ضالین شده که آن هم از قبیل تطبیق کلى بر فرد است .

در احادیث اسلامى نیز کرارا مغضوب علیهم به یهود و ضالین به منحرفان نصارى تفسیر شده است و نکته اش همانست که در بالا اشاره شد. <42>

3 این احتمال نیز وجود دارد که ضالین به گمراهانى اشاره مى کند که اصرارى بر گمراه ساختن دیگران ندارند در حالى که ((مغضوب علیهم )) کسانى

هستند که هم گمراهند و هم گمراه گر، و با تمام قوا مى کوشند دیگران را همرنگ خود سازند!.

شاهد این معنى آیاتى است که سخن از کسانى مى گوید که مانع هدایت دیگران به راه راست بودند و به عنوان ((یصدون عن سبیل الله )) از آنها یاد شده در آیه 16 سوره شورى مى خوانیم : و الذین یحاجون فى الله من بعد ما استجیب له حجتهم داحضة عند ربهم و علیهم غضب و لهم عذاب شدید: ((آنها که بعد از پذیرش دعوت اسلام از ناحیه مؤ منان ، در برابر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) به مخاصمه و بحثهاى انحرافى بر مى خیزند، حجت و دلیلشان در پیشگاه خدا باطل و بى اساس است و غضب خدا بر آنها است و عذاب شدید در انتظارشان خواهد بود.

اما با این همه چنین به نظر مى رسد که جامعترین این تفاسیر همان تفسیر اول است تفسیرى که بقیه تفسیرها در آن جمع است و در حقیقت مصداقى از مصادیق آن محسوب مى شود بنابر این دلیلى ندارد که ما مفهوم وسیع آیه را محدود کنیم .

منبع: نمونه

[ چهارشنبه ۱٠ مهر ۱۳٩٢ ] [ ۳:٤٧ ‎ب.ظ ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نام : ابوالفضل نام خانوادگی : توفیقی شغل:مدیر مجتمع آموزشی و پرورشی عطار شهرستان : پارس آباد جز شهرهای اردبیل مدرک تحصیلی: فوق لیسانس --------------------------------------------- دنیا دو روز است... یک روز با تو و یک روز علیه توست روزی که با توست مغرور مباش روزی که علیه توست صبور باش زیرا که هر دو پایان پذیر است .امام علی (ع) ------------------------------------------------- زمانها نیستند که مبارک هستندبلکه زمانهادر اثرمصاحبت با انسانهای مبارک و‍‍ پاک مبارک میشوند.(الهی قمشه ای) ------------------------------------------------ همه صفات بدمابخاطراینست که حضور خداوندرادراطرافمان حس نمیکنیم واصلا یادمان رفته که اوهست. (الهی قمشه ای) --------------------------------------------------- زندگی مسیری است که انسان های خوب و بد همراه یکدیگرند، بهتر است در این مسیر محدود زندگی با انسان های بزرگوار و شریف و در یک کلام انسان هایی که دارای فضایل اخلاقی هستند ، همراه شوید.(توفیقی: مدیر وبلاگ)
موضوعات وب
امکانات وب

داستان روزانه

استخاره آنلاین با قرآن کریم

سوره قرآن